רכב

רכב

תיאור

הרכב המודרני בנוי ממגוון מערכות הקשורות ביניהן. כל אחת מהמערכות בעלת פעולה שונה, והכרחית לתפקוד נכון ובטוח של הרכב ככלל. בכל אחת ממערכות אלו נעשה שימוש במספר מוצרים מבוססי גומי ואלסטומרים.

שימוש באלסטומרים בתעשיית הרכב

המערכות העיקריות של רכב כוללות מנוע, דלק, פליטה, קירור, סיכה, תמסורת, קו הינע, ציר, היגוי, בלימה, אלקטרוניקה, מתלים, מיזוג וחימום, ושלדה (כולל הגוף, הגלגלים והצמיגים). כל אחת ממערכות אלו נמצאת כמעט בכל רכב ממונע, וכל אחת מהמערכות מתוכננת לפעולה הדדית ולתמיכה במערכות האחרות. בכל המערכות האלו נעשה שימוש במספר רב של מוצרי גומי ואלסטומרים.

פתרונות טכנו עד

טכנו עד מספקת מוצרי גומי איכותיים לרכב מזה עשרות שנים. המוצרים שלנו עומדים בתקנים האירופאים ובתקנים של ארה"ב. אנו מוכרים בתחום בזכות המומחיות והניסיון שלנו.

המלאי כולל:

  • אטמי אלסטומרים לכל המערכות המגוונות המרכיבות את הרכב המודרני (מנוע, דלק, פליטה, קירור, סיכה, תמסורת, קו הינע, ציר, היגוי, בלימה, אלקטרוניקה, מתלים, מיזוג וחימום, ושלדה).
  • מגוון רחב של אלסטומרים בדרגות קושיות שונות (EPDM, גומי ניטרילי (NBR), וכד')
  • מגוון רחב של אורינגים סטנדרטיים ושאינם סטנדרטיים
  • דיאפרגמות ואטמים מחומרים שונים שיש להם:
    • עמידות בדלק, שמן ונוזלי רכב שונים
    • יציבות במצבי קיצון של טמפרטורה ולחות
    • יציבות בתנאים קיצוניים של מומנט פיתול ולחץ הידראולי
    • אינרטיות (אדישות) כימית

אנו יודעים לייצר חלקים בתהליך כבישה בצורות מותאמות אישית ללקוח תוך שימוש בתרכובות מיוחדות המתוכננות במיוחד לתנאי פעולה ספציפיים. יש לנו ניסיון נרחב בתכנון פתרונות מותאמים אישית באמצעות טכנולוגיות ייצור שונות ומגוונות. בין אם אתה יוצר תכנון חדש או מתכנן מחדש טכנולוגיות קיימות, צוותי טכנו עד יכולים לעבוד איתך בשיתוף פעולה משלב הרעיון, לאב-טיפוס, ועד לייצור בזמן ביצוע קצר מאוד.

דרישות תעשיית הרכב

כל אחת מהמערכות השונות המהוות חלק מהרכב המודרני כוללת מגוון חלקים מבוססי גומי ואלסטומר. כל אחד מהחלקים האלה צריך להיות מתוכנן ומיוצר בהתאם למפרטים המתאימים לשימוש המיועד בתוך אותה מערכת ספציפית. דוגמאות למערכות ולחלקי הגומי או האלסטומר החיוניים למערכת כוללות:

המנוע

מנוע הרכב מפיק את האנרגיה הדרושה להנעת הרכב. אנרגיה זו יכולה להיות מופקת על ידי המרת דלקים כמו בנזין או דיזל, או מטען חשמלי האגור במצברים, לאנרגיה מכנית. התהליך הנפוץ ביותר הוא תהליך שבו לחץ שנוצר בתהליך בעירה פנימית של הדלק מופעל ישירות על חלקים מכניים, וגורם לתנועה של אותם חלקים מכניים. התנועה מועברת באמצעות התמסורת אל מערכת קו ההינע, ובסופו של דבר גורמת לתנועת הגלגלים.

אלסטומרים המשמשים במנועי רכב חייבים להיות יציבים בטמפרטורות גבוהות ולחצים גבוהים וכן לעמוד בחשיפה לדלקים ושמנים.

סוגים אחדים של חלקים מבוססי גומי ואלסטומר הנפוצים בשימוש במערכות מנועי רכב:

  • דיאפרגמות
  • תושבות מנוע
  • אטמים למנועי בנזין ודיזל
  • אטמי ראש מנוע
  • צינורות
  • אטמי סעפת
  • אורינגים

מערכות דלק ופליטה

מערכת הדלק כוללת מיכל לאחסון הדלק, צינורות, משאבות, מסננים ומזרקים או מאייד לשליטה בתערובת הדלק והאוויר הדרושה לבעירה נכונה. מערכת הפליטה פועלת לשחרור הגזים מתא הבעירה החוצה. מערכת פליטה אופיינית של רכב כוללת סעפת פליטה, צינורות, ממיר קטליטי (המפחית פליטה מזיקה של פחמימנים, חד-תחמוצת הפחמן ותחמוצות חנקן לאטמוספרה), ועמם (להפחתת פליטת רעש).

אלסטומרים המשמשים במערכות דלק ופליטה של רכב חייבים לעמוד בטמפרטורות גבוהות וחשיפה לדלקים, שמנים וגזים קורוזיביים.

סוגים אחדים של חלקים מבוססי גומי ואלסטומר הנפוצים בשימוש במערכות דלק ופליטה של רכב:

  • אטמי שסתומים כדוריים
  • אטמי תושבת כניסת הדלק למאייד
  • אטמים לשסתומי בקרת פליטה
  • מתלים לצינור פליטה
  • אטמים לפקק של מיכל הדלק
  • אטמי הזרקת דלק
  • דיאפרגמות למשאבת דלק
  • אטמים למשאבת דלק
  • אטמי דלק
  • צינורות
  • אורינגים
  • דיסקיות

מערכות קירור מנוע

הבעירה המבוקרת של הדלק במנוע בעירה פנימית יוצרת חום רב כתוצר לוואי. אם המנוע אינו מקורר, הוא ייהרס על ידי החום. ישנם רכבים עם מנועים בקירור אוויר שבהם נפחים גדולים של אוויר חיצוני מוזרמים על גבי המנוע, המתוכנן עם שטח פנים חיצוני גדול לפיזור החום. במרבית המכוניות המודרניות יש מנוע עם קירור באמצעות נוזל. בדרך כלל מערכת סחרור סגורה הכוללת מעברים בתוך בלוק המנוע והראשים, משאבת מים לסחרור נוזל הקירור, תרמוסטט לשליטה בטמפרטורת נוזל הקירור, רדיאטור לקירור נוזל הקירור, מכסה לרדיאטור לשליטה בלחץ במערכת, וצינורות חיבור להעברת הנוזל בין המנוע לרדיאטור.

אלסטומרים המשמשים במערכות קירור למנועי רכב חייבים לעמוד בטמפרטורות גבוהות וחשיפה לדלקים, שמנים ונוזלי קירור (בדרך כלל תערובת הכוללת אתילן גליקול או פרופילן גליקול) וכימיקלים אחרים.

סוגים אחדים של חלקים מבוססי גומי ואלסטומר הנפוצים בשימוש במערכות קירור למנועי רכב:

  • אטמי שסתומים כדוריים
  • צינורות לנוזל קירור
  • צינורות
  • אורינגים
  • אטמים למיכל הרדיאטור
  • דיסקיות

מערכות סיכה למנוע

מערכת הסיכה פועלת להפחתת הבלאי הנגרם מחיכוך של חלקי מתכת נעים, וכן לפיזור עודפי חום. במנוע, מערכת הסיכה מסחררת ומספקת שמן לכל החלקים הנעים במנוע, ואוספת, מנקה, מקררת ומסחררת שוב את השמן.

אלסטומרים המשמשים במערכות סיכה למנוע של רכב חייבים לעמוד בטמפרטורות גבוהות במיוחד ולחצים גבוהים במיוחד, וחשיפה לדלקים, שמנים וכימיקלים אחרים.

סוגים אחדים של חלקים מבוססי גומי ואלסטומר הנפוצים בשימוש במערכות סיכה למנועי רכב:

  • אטמי שסתומים כדוריים
  • אטמי אגן השמן
  • אטמי משאבת השמן
  • אטמי שמן
  • אורינגים

מערכות תמסורת

כוח מכני מהמנוע מועבר באמצעות מערכת התמסורת אל גל ההינע. התמסורת כוללת מערכת משולבת של הילוכים, צירים, מכלולי מצמד, ורכיבים חשמליים. באמצעות סדרת גלגלי שיניים, התמסורת מפחיתה את המהירות הגבוהה של מנוע הבעירה הפנימית למהירות הנמוכה יותר של הגלגלים, ובתהליך גובר מומנט הפיתול.

אלסטומרים המשמשים במערכות תמסורת של רכב חייבים לעמוד בטמפרטורות גבוהות, מומנט פיתול, וחשיפה לדלקים, שמנים ונוזלי תמסורת ודיפרנציאל.

סוגים אחדים של חלקים מבוססי גומי ואלסטומר הנפוצים בשימוש במערכות תמסורת ברכב:

  • אטמי שסתומים כדוריים
  • אטמים
  • אורינגים (ציריים, סטטיים ואטמי מעיכה)
  • אטמי ציר רדיאלי
  • דיסקיות משיכה
  • אטמי המרת תמסורת
  • אטמי תמסורת
  • אטמי כוסית U
  • אטמי ניגוב

מערכות קו הינע

הכוח המגיע מגל הארכובה של המנוע מועבר אל התמסורת. מוצא התמסורת מועבר באמצעות גל ההינע לדיפרנציאל אחד או יותר, המסובבים את הגלגלים.

אלסטומרים המשמשים במערכות קו ההינע של רכב חייבים לעמוד בטמפרטורות גבוהות במיוחד וכוחות פיתול חזקים, וחשיפה לדלקים, שמנים וכימיקלים אחרים.

סוגים אחדים של חלקים מבוססי גומי ואלסטומר הנפוצים בשימוש במערכות קו ההינע ברכב:

  • אטמי מיסבים
  • גומיות גל הינע

מערכות סרן

סרנים משמשים להעברת מומנט ההינע אל הגלגלים, וכן לשמירה על המיקום היחסי של הגלגלים ביניהם ובין הגלגלים לגוף הרכב. הסרנים במערכת גם נושאים את משקל הרכב והמטען.

אלסטומרים המשמשים במערכות סרנים של רכב חייבים לעמוד בטמפרטורות גבוהות במיוחד וכוחות פיתול חזקים, וחשיפה לדלקים, שמנים וכימיקלים אחרים.

סוגים אחדים של חלקים מבוססי גומי ואלסטומר הנפוצים בשימוש במערכות סרנים ברכב:

  • אטמי סרן
  • אטמי מיסבים
  • גומיות לציריות
  • אטמים ציריים קלים וכבדים
  • אטמי קצה גלגל

מערכות היגוי

מערכת היגוי דרושה לשליטה על כיוון הנסיעה של רכב בתנועה. ישנם סוגים שונים של מערכות היגוי, כל סוג כולל סדרה של גלגלים, מוטות, חיבורים וקישורים מחוברים. מערכות היגוי רבות כוללות היגוי כוח הידראולי או חשמלי לסיוע בתנועה של סיבוב ההגה.

אלסטומרים המשמשים במערכות היגוי של רכב חייבים לעמוד בטמפרטורות גבוהות במיוחד וכוחות פיתול חזקים, וחשיפה לדלקים, שמנים וכימיקלים אחרים.

סוגים אחדים של חלקים מבוססי גומי ואלסטומר הנפוצים בשימוש במערכות היגוי ברכב:

  • אטמי תמיכה (Back-up Rings)
  • גומיות
  • כוסיות
  • צינורות
  • אטמי תושבת
  • אטם פנימי וחיצוני במכלול מסרק הגה
  • אטם חיבור מוט ההגה
  • צינורות למערכת הגה כוח
  • אורינגים של משאבת הגה כוח
  • אטמי הגה כוח
  • מבודדי תושבות יחידת היגוי
  • אורינגים ליחידת היגוי
  • גומיות סרגל היגוי

מערכות בלימה

היכולת להאט ולעצור את הרכב היא תכונה חיונית. השימוש בבלמי אוויר נפוץ ברכבים כבדים כמו משאיות, ואילו מערכות בלמים הידראוליות (במקרים רבים עם מגבר בלם – כלומר "בלמי כוח") משמשים ברכבים קטנים יותר כמו מכוניות.

אלסטומרים בשימוש במערכות בלמים לרכב חייבים לשמור על איטום טוב כנגד בריחת אוויר או נוזלים בתנאים של טמפרטורות גבוהות מאוד ולחצים גבוהים מאוד, וכן חשיפה לנוזלי בלימה, דלקים, שמנים וכימיקלים אחרים.

סוגים אחדים של חלקים מבוססי גומי ואלסטומר הנפוצים בשימוש במערכות בלימה ברכב:

  • גומיות טבעת
  • אטמי כיסוי בלם
  • דיאפרגמות לבלם
  • צינורות מערכת בלימה
  • גומיות לפין קליפר (Caliper pin), תותבי תמיכה
  • כוסיות
  • אטמים נגד אבק
  • אטמים הידראוליים
  • אטמי שפה
  • אטמים נגד לכלוך לצילינדר הראשי, דיאפרגמות, חבקים, אטמים קדמיים ואחוריים
  • רפידות בלם אורגניות
  • אורינגים
  • תותבים לפינים

מערכות אלקטרוניקה

מערכות הצתה ותאורה, כולל אלטרנטור ומצבר, היו קיימות כבר בתחילת הייצור המסחרי של מכוניות. במכוניות מודרניות, מערכות בקרה אלקטרוניות משמשות גם לשליטה בכל יתר מערכות המשנה המרכיבות את הרכב. מודולים אלקטרוניים נפרדים שולטים במנוע, בתמסורת ובשלדה, ואילו מודולים אלקטרוניים אחרים תורמים לבטיחות, סיוע לנהג, נוחות הנוסע, ובידור. בכל אחד ממודולים אלו, יחידות חיישן שולחות נתונים ליחידת בקרה אלקטרונית מרכזית השולטת באופן פעיל במערכת המשנה בזמן אמת. כל המערכות האלקטרוניות האלו צריכות להיות מבודדות, מוארקות ומוגנות מפני לחות ולכלוך.

אלסטומרים בשימוש במערכות אלקטרוניות ברכב חייבים לעמוד בדליפה של לחות ולכלוך בסביבות פעולה הכוללות טמפרטורות קיצוניות גבוהות או נמוכות וחשיפה לדלקים, שמנים וכימיקלים אחרים שעלולים להיות קורוזיביים.

סוגים אחדים של חלקים מבוססי גומי ואלסטומר הנפוצים בשימוש במערכות האלקטרוניקה ברכב:

  • אטמים נגד לחות
  • פקקים לצמות כבלים
  • חבקי מעבר כבלים

מערכות מתלים

מערכת המתלים ברכב תורמת לאחיזת כביש ולבלימה וכן לאיכות הנסיעה על ידי בידוד נוסעי המכונית מרעשי הכביש, רעידות ומהמורות. מערכת המתלים גם מגנה על הרכב עצמו ועל המטען שהוא נושא מפני נזק ושחיקה. מערכת המתלים של הרכב תורמת הן לבטיחות והן להנאה שבנהיגה.

אלסטומרים המשמשים במערכות מתלים של רכב חייבים לעמוד בטמפרטורות גבוהות במיוחד, לחצים וכוחות פיתול חזקים, וחשיפה לדלקים, שמנים וכימיקלים אחרים.

סוגים אחדים של חלקים מבוססי גומי ואלסטומר הנפוצים בשימוש במערכות המתלים ברכב:

  • תושבות גוף
  • תותבים
  • תושבות שלדה
  • גומיות ורפידות של ציריות
  • בולמי זעזועים
  • אטמים לזרוע עזר
  • אטמים לצילינדר ראשי ואטמי לחץ
  • אורינגים (ציריים, סטטיים ואטמי מעיכה)
  • אטמי מוט בוכנה
  • מפוחים של בולמי זעזועים
  • אורינגים של בולמי זעזועים
  • אטמים של בולמי זעזועים
  • אטמי כוסית U
  • תושבות לשיכוך רעידות וקפיצי אוויר
  • אטמי ניגוב

מערכות מיזוג וחימום

יחידות מיזוג אוויר לפני אמצע שנות ה-90 השתמשו בשילובים שונים של גזים אנאורגניים המכילים כלור (CFC) כנוזל קירור. כאשר גזים אלה נפלטו לסביבה, נמצא שהכלור בתרכובות האלו היה קטליזטור לגרימת נזק לשכבת האוזון באטמוספרה. לכן, בשנים שלאחר מכן פותחו נוזלי קירור שונים, העיקרי שבהם הוא תערובת פחמימנים של איזופנטאן ואיזובוטאן. שינוי זה הצריך פיתוח של סוגי אלסטומרים חדשים לאיטום כמו ניטריל מימני (HNBR).

סוגים אחדים של חלקים מבוססי גומי ואלסטומר הנפוצים בשימוש במערכות מיזוג אוויר וחימום של רכב:

  • צינורות הולכת אוויר
  • דיאפרגמות למדחסים
  • צינורות הולכה
  • אטמי ליבת החימום
  • אורינגים
  • צינורות למאגרים
  • אטמים לתרמוסטט, פקקים, גומיות ואטמים

גוף

גוף הרכב מבודד את הנוסעים ואת המטען ומגן עליהם מפני הסביבה החיצונית, וכן מרפד ומגן במקרה של התנגשות. הגוף כולל בדרך כלל ממספר חלקים נעים כמו דלתות וחלונות.

אלסטומרים המשמשים בגוף הרכב חייבים להיות מסוגלים לשמור על מאפייני האיטום בתנאים סביבתיים משתנים כולל חשיפה ממושכת לקרינת UV, וחשיפה לדלקים, שמנים וכימיקלים אחרים.

סוגים אחדים של חלקים מבוססי גומי ואלסטומר הנפוצים בשימוש בגוף הרכב:

  • אטמי חיישן כרית אוויר
  • תותבים
  • גומי אטימה
  • אטמי דלתות
  • שטיחים
  • אטמים לפנסים קדמיים
  • רפידות דוושות
  • אטמי למעטפת חיישן
  • אטמים לפנסים אחוריים
  • צמיגים
  • אטמי חלונות
  • מגבים לשמשות
טכנו עד - הכתובת שלך למוצרי גומי לאטימה
פנה אלינו